Pepparkaksdammsugare

För ett par veckor sedan åt jag delicatos pepparkaksdammsugare och vart väldigt inspirerad att göra egna. Jag funderade lite på hur jag skulle gå till väga och bestämmde mig för att göra det väldigt enkelt, att bara göra vanlig dammsugarsmet och rulla in i pepparkaksdeg istället för marcipan. Resultatet blev jättegott!
 
För att göra det enkelt för mig köpte jag färdig pepparkaksdeg då jag inte hade någon kvar från mitt pepparkasbak i onsdags, men jag skulle tro att de smakar ännu godare med hemmagjord deg.
 
 

100 g smör

1 dl florsocker

1 tsk vaniljsocker

1-2 msk kakao

ca 3 dl småkaks- och sockerkakssmulor

arraksessens eller punsch efter smak (jag hade i ca 3 tsk punsch)

 

Garnering

pepparkaksdeg

vit choklad

 

Rör matfett, florsocker, vaniljsocker och siktat kakaopulver poröst. Tillsätt kaksmulorna och rör tills allt är väl blandat. Smaka av med arrkasessens eller punsch. Ställ "degen" kallt en stund. Rulla ut degen till 5 cm långa bitar. Klä dem med tunt utkavlad mandelmassa eller marcipan. Doppa ändarna i smält choklad.

 


Kommentarer
Postat av: Katarina

De här ser väldigt goda ut!

Svar: De var de verkligen :)
Linda

2012-11-30 @ 12:40:33
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: Mamma

Det är dom godaste dammsugare jag ätit. Tack så jättemycket kramar från mamma.

Svar: Tack själv :)
Linda

2012-11-30 @ 12:55:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: