Blåbärscheesecake

Förra veckan var jag hos mamma och pappa på lunch. Till efterrätt tog jag med denna blåbärsdröm som mamma hittat receptet på i en tidning. Färgen från blåbären gör att kakan blir underbart fin och jag lovar att den  smakar otroligt gott för den som gillar blåbär.

 

10 digestivekex
50 g smör

200 g blåbär, gärna frysta
1 1/2 dl florsocker
1 msk vaniljsocker
400 g färskost
2 msk vetemjöl
1 ägg

Slå på ugnen på 175 grader. Tina bären något. Kör digestivekexen i en matberedare eller krossa dem med en mortel. Smält smör och tillsätt det.

Tryck ut kaksmulorna i en smord form med löstagbar kant. Grädda mitt i ugnen i ca 8 minuter.

Kör blåbär, florsocker och vaniljsocker i en mixer eller matberedare. Rör ner färskost, mjöl och ägg. Häll smeten i formen och grädda alltsammans ytterligare 30 minuter.

Låt cheesecaken svalna. Servera kakan kylskåpskall.



Kommentarer
Postat av: Syrran

Riktigt, RIKTIGT smarrig var den!!

2012-03-06 @ 18:49:53
Postat av: Katarina

Så vacker färg!

2012-03-07 @ 04:18:54
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: Mamma

Den var riktigt SUPERGOD. Tack för att du gjorde den.

2012-03-07 @ 17:02:48
Postat av: Martina

Jag älskar blåbär :) Tack för receptet.

2012-03-11 @ 10:32:35
URL: http://www.sockerflinga.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: