Kanelfläta

Jag har länge varit sugen på att göra flätade bullar men inte riktigt vågat innan jag fick hem nyaste numret av tidningen Hembakat. I detta nummer finns en väldigt bra beskrivning på hur man gör och jag kan tala om att det är mycket lättare än man kan tro. Dessutom går det mycket fortare än att göra vanliga bullar.

 

Receptet säger att man ska göra två stora flätor av en deg men jag vill rekomendera att göra fyra då de blir stora nog ändå. Jag gjorde två och på bilden är det en halv fläta då en hel inte riktigt fick plats på min bakgrund när jag skulle fota den.

 

Beskrivning i bilder på hur du gör flätan och fyllningen hittar du här.

 

 

50 g jäst
150 g smör
6 dl mjölk
2 krm salt
1 dl strösocker
1 tsk kardemumma
15–16 dl vetemjöl

 

Fyllning:
75 g smör
1 dl strösocker
2 msk vaniljsocker
2 msk kanel

 

Garnering:
ägg
pärlsocker

 


Gör såhär:

Smula jästen i en skål. Smält smöret och häll i mjölken. Värm vätskan till 37 grader. Häll degvätskan över jästen och rör tills den har löst sig. Tillsätt salt, socker, kardeumma och mjölet, litet i taget. Arbeta till en smidig deg och låt den jäsa under bakduk i ca 45 min.

 

Fyllning: Lägg smöret i en skål och smält det lite grann i mikron så att det blir mjukt, men inte rinnande. Tillsätt strösocker, vaniljsocker och kanel. Blanda ihop med en sked.

 

Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den i någon minut. Dela degen i två bitar. Kavla ut bitarna till en rektangulära plattor på ett mjölat bakplåtspapper. Bred på fyllningen i mitten av degplattan. Skär skåror med en kniv eller degskrapa i degen. Fläta längden genom att lägga varannan flik över varandra. Skarvarna ska överlappa varandra så att flätan inte går upp under gräddningen.

 

Sätt ugnen på 200 grader. Låt flätorna jäsa under bakduk i ca 30 minuter. Pensla flätorna med uppvispat äggoch strö över pärlsocker. Grädda i nedre delen av ugnen i 15-20 minuter.


Kommentarer
Postat av: Mamma

Jättefin fläta. Kul att "gamla" recept kommer tillbaka. Flätor gjorde alltid min mormor när jag var barn. :)

2012-06-22 @ 11:13:50
Postat av: Johanna

Mums vad gott! Flätade längder är bara så fina tycker jag :)

2012-06-23 @ 21:22:20
URL: http://alovelycake.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: