Hemmagjorda oreos

Här om dagen var jag regält sugen på att baka. Kikade på hel del olika saker jag ville göra men jag fatstnade för detta recept eftersom det var så enkelt och oreokakor man köper är otroligt goda. Dessutom är dessa små kakor gjorda på ingredienser man oftast har hemma. Jag kan tala om att de gick ungefär lika fort att äta upp som att baka, alltså ett bra betyg. Receptet är hämtat från söta saker.

 


ca 20 kakor

1 1/2 dl strösocker
1 dl kakao
3 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1 krm salt
150 g rumsvarmt eller flytande smör
1 ägg, lätt uppvispat

Fyllning:
50 g smör
2 1/2 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker

Blanda alla de torra ingredienserna och rör sedan ner smöret (lättast går det om man använder flytande smör) och till sist ägget. Gör ungefär 40 runda platta kakor, antingen genom att forma degen till en rulle och skära den i skivor eller genom att kavla ut den försiktigt till några millimeters tjocklek och stansa ut kakor med
ett runt pepparkaksmått. Lägg kakorna på plåt täckt med bakplåtspapper och grädda dem mitt i ugnen i åtta-tio minuter i 175 grader.

Rör samman ingredienserna till fyllningen. Bred ut den på undersidan av hälften av de svalnade kakorna och lägg på resten som lock.


Kommentarer
Postat av: Katarina

Oreo är ju så goda och roligt att baka egna!

2012-06-09 @ 04:23:37
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: