Månadens sötsak - Klassiker

Temat för januari i månadens sötsak är klassiker och för mig vart dessa små mazariner ett självklart val. Detta var mina absoluta favoritkakor när jag var liten och farmor bakade dem ofta till mig. Farmor gjorde dem oftast utan glasyr men de ser något finare ut med. Kan inte komma på kaka som är mer klassisk för mig. Receptet ger ungefär 30 kakor.

 

Deg:

100g. smör/margarin
1 dl florsocker
1 äggula
2 dl vetemjöl

Fyllning:
100g. sötmandel
75g. smör/margarin
2dl florsocker
2 ägg



Rör rör matfett och florsocker vitt och pösigt. Rör ner äggulan. Tillsätt mjölet och arbeta ihop till en deg. Pensla små veckade formar, ca 3 cm i diameter, med smör och klä formarna med deg.

 

Skålla och mal mandeln. Rör matfettet och florsockret. Tillsätt ett ägg i tagbet och tillsätt till sist den malda mandeln. Rör till en jämn smet. Fördela fyllningen i formarna och grädda kakorna i 175 grader 15-20 minuter. Låt kakorna svalna något innan de stjälps upp ur formarna.

 

För att göra glasyr blandar du florsocker med några droppar vatten. Häll/bred sedan glasyren på de avsvalnade kakorna och låt stelna.


Kommentarer
Postat av: Gun-Britt

Jag ser fram emot att få smaka dessa goda kakor/Kram Mamma

2012-01-30 @ 17:15:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: