Hallongrottor

Nu när alla helger är över och min förkylning släppt har jag äntligen tid att lägga ut ett nytt recept här på bloggen. Denna gång blir det klassiska hallongrottor som jag gjorde lagom till Rasmus födelsedag.

 

Ingredienser:

4 1/2 dl vetemjöl

1 dl socker

1 tsk bakpulver

2 tsk vaniljsocker

2 tsk vaniljsocker

200 g smör

Fyllning
1 dl fast hallonsylt

Sätt ugnen på 200°C.

Blanda samman mjöl, socker, bakpulver och vaniljsocker i en skål. Skär matfettet i mindre bitar och tillsätt det. Arbeta snabbt samman till en deg, gärna i matberedare. Om du låter degen vila en liten stund i kylen blir den lättare att hantera.

Forma degen till valnötsstora bollar. Lägg i små muffinsformar på plåtar. Gör en fördjupning i varje kaka och klicka i lite sylt.

Grädda mitt i ugnen i ca 10 minuter. Låt kallna på galler.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: