Pepparkakor

Nu börjar julen närma sig och de flesta av er har redan bakat pepparkakor men jag tänkte ändå dela med mig de recept jag använde mig av i år. Detta recept kommer från tidningen hembakat. 
 
 
50 g smör
1 1/2 dl mjölk
3 dl socker
1 dl sirap
1 msk nejlikor, malda
1 msk kanel, mald
1 msk ingefära, mald
9 dl vetemjöl
1/2 msk bikarbonat
 
Blanda det smälta smöret med mjölk, sirap, socker och kryddorna. Blanda mjöl och bikarbonat i en separat bunke. Tillsätt mjölblandningen till mjölkblandningen och arbeta ihop till en smidig deg. Låt degen vila svalt i minst ett dygn.
 
Sätt ugnen på 175 grader. Kavla ut degen och ta ut önskade figurer. Grädda pepparkakorna mitt i ugnen i 10-15 minuter.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: