Jordgubbsrulltårta

För ett tag sedan såg jag en rolig idé på pinterest där jag ofta är inloggad. Det var en rulltårta med jordgubbar på. Jag kunde inte riktigt släppa idén så jag var helt enkelt tvungen att testa själv. Min blev långt ifrån lika fin som orginalet jag såg men med lite övning så..
 
Jag har även sett en del andra och mer avancerade designer på denna rulltårta så det är bara fantasin som sätter gränser för vilka mönster man kan göra. Måtten är översatta från cup så de är inte helt exakta.
 
 

6 ägg

2,7 dl socker

3 1/2 dl mjöl

1 1/2 tsk bakpulver

1 tsk vaniljsocker

1 1/2 msk vatten

 

1 burk jordgubbssylt

 

Sätt ugnen på 190 grader och klä en långpanna (ca 43 x28 cm) med bakplåtspapper som du sedan smörjer med smör.

 

Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker i en skål. Vänd ner mjölblandningen i äggblandningen lite i taget. Tillsätt vattnet och rör försiktigt.

 

Färga lite av smeten i följande färger: vit, grön och röd. Spritsa små prickar av den vita färgen på plåten och ställ sedan in plåten i frysen i 10 minuter. Spritsa sedan de gröna stjälkarna på jordgubbarna ovanför de vita prickarna och frys ytterligare 10 minuter. 

 

 

Upprepa igen med den röda smeten, spritsa små jordgubbar över de vita prickarna och frys plåten i minst 10 minuter. Fryser du inte mellan varje steg riskerar du att jordgubbarna flyter ut när du sedan har på den resterande smeten.

 

 

Häll resten av smeten på jordgubbarna du gjort men försök att få ett jämt lager med smet utan att bre ut den så mycket att jordgubbarna förstörs. Grädda i ca 10 minuter. Övergrädda inte, då finns det risk att kakan spricker.

 

Rulla tårtan med bakplåtspapper eller en ren kökshandduk direkt den kommer ur ugnen och låt svalna helt  inrullad i en ren kökshandduk, innan du försiktigt kan rulla upp den och fylla med jordgubbssylt och rulla sedan ihop den igen.

 

 


Kommentarer
Postat av: Mamma

Rulltårtan var jättefin och supergod tack så mycket för hjälpen med bakandet. Många kramar från Mamma.

2012-08-10 @ 09:34:18
Postat av: Lisa - Kreativ bakning ♥

Åh vad gulligt!

Svar: Tack :)
Linda

2012-09-22 @ 00:48:02
URL: http://muzicmecupcake.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: