Saffransbullar med mandelmassa

Något jag alltid längtar efter när julen börjar närma sig är lussebullar. Men jag tycker att den "vanliga" varianten tyvärr brukar bli torra och ganaska tråkiga fort. Därför gör jag dessa goda saffransbullar med mandelmassa i. Dessa blir även mitt bidrag denna månad till Månadens Sötsak som denna månad är Vinter.

 

ca 50 stycken

50 g jäst
100 g smör
5 dl mjölk
250 g lätt kesella
2 påsar (1 g) saffran
1,5 dl socker
0,5 tsk salt
ca 17 dl vetemjöl
Fyllning:
ca 150 g smör
500 g mandelmassa
Pensling:
2 ägg
(hackad mandel)
pärlsocker

Smula jästen i en degbunke. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm till fingervärme, 37 grader. Häll degspadet över jästen. Rör om så att jästen löser sig. Tillsätt Kesella, saffran, socker, salt och det mesta av mjölet. Arbeta degen tills den blir blank och smidig och släpper från bunkens kanter. Tillsätt ev. mer mjöl. Låt jäsa övertäckt i ca 40 min. Arbeta ihop degen på mjölat bakbord och kavla ut två stora plattor. Bred smör på dessa och riv över mandelmassa. Rulla sedan ihop plattorna och skär bullar och lägg i formar. Låt jäsa övertäckta i ca 30 min. Sätt ugnen på 225 grader. Pensla med uppvispat ägg. Strö på (mandel och) pärlsocker Grädda mitt i ugnen 5-8 min.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Tack Linda för saffransbullar och pepparkasmuffins dom var supergoda. Dom gjorde susen på kvällen när vi hade besök. Kram mamma

2011-11-30 @ 11:57:35
Postat av: blombella

Bullarna är godare såhär!

2011-12-14 @ 21:16:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: