Twixkakor

Något jag velat prova ett tag är dessa twixkakor. Jag har haft recepter liggandes ett bra tag men aldrig tagit mig tid till att göra dem. I recepter står det att man ska använda små formar men eftersom jag inte hade några sånna tog jag vanliga muffinsformar vilket resulterade i att jag fick 25 kakor istället för 50.

De tog en stund att göra eftersom det är fler moment men de var helt klart värda det.

 

50 st (eller 25 större)

Kakor:
200 g smör
5 dl vetemjöl
2 dl socker
2 msk sirap
1 tsk kanel
2 tsk bikarbonat

Kolafyllning:
3 dl vispgrädde
0,75 dl strösocker
0,75 dl sirap
0,5 tsk vaniljarom (eller 2,5 tsk vaniljsocker)
75 g smör

Dekoration:
100 g mjölkchoklad

Gör så här:
Blanda ihop alla ingredienser till kakorna. Dela degen i 50 delar och rulla varje del till en degboll och lägg i en liten form. Gör ett ordentligt hål i mitten av kakan. Nagga botten. Grädda 7-8 minuter i 200 grader i mitten av ugnen. Kakorna sväller upp i ugnen, låt gropen i mitten av kakan sjunka ihop innan de tas ut ut ugnen.

Blanda alla ingredienser till kolan. Koka upp och låt kolan sjuda tills den klarar kulprovet (droppa lite kolasmet i en skål med kallt vatten, om kolan går att forma till en liten kula så är kolan klar). Dra kastrullen åt sidan och klicka ut kolan i hålen på kakorna.

Hacka chokladen och smält den över ett vattenbad. Bred på choklad på kakorna och låt stela.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: