Månadens sötsak - Utländskt

Denna månad är temat utländskt på månadens sötsak. Mitt bidrag denna månad är Anzacs som är en Australiensisk kaka. Den är väldigt enkel att göra med otroligt god.

ca 15 stycken

Ingredienser
½ dl havregryn
1 dl kokosflingor
1 ¼ dl vetemjöl
1 dl Strösocker
1 dl russin
25 g hackad sötmandel
Knappt ½ dl vatten
65 g osaltat smör
1 tsk bakpulver
1 msk Ljus Sirap

Gör så här
Ugn 150 grader.
Rör samman havregryn, kokosflingor, vetemjöl, strösocker, russin och mandel i en skål.
Blanda vatten, smör, bakpulver och sirap i en kastrull och hetta upp tills smöret smält.
Häll över blandningen i skålen och blanda samman snabbt.
Klicka ut smeten på plåt med bakplåtspapper med 5 cm mellanrum.
Grädda mitt i ugnen i 150° i ca 15-20 minuter.
Låt kakorna svalna ett par minuter på plåten innan de flyttas till galler.

Förvara kakorna i burk med lock om det blir några kakor kvar...

Kommentarer
Postat av: Jennie

De här ska jag definitivt testa! Och sedan bjuda en av mina nära vänner för att se om hon känner igen den... Hon har bott i Australien i några år och varit tillsammans med en aussie några år längre. Min man, som var down under helt kort för länge sedan, tyckte sig känna igen denna kaka när jag visade honom ditt inlägg alldeles nyss. Får se om han minns rätt.



Låter enkelt och himla gott!

2011-07-04 @ 23:14:07
URL: http://borninagrasscottage.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: