Biskvier

Efterssom jag snart fyller år håller jag på att fylla upp frysen lite med fikabröd. En perfekt sak att ha hemma i frysen är biskvier. Här kommer mitt recept på dessa.

Till ca 30 st.

300 g mandelmassa

1 dl socker

2 äggvitor

Fyllning:

4 dl marsánkräm

300 g smör eller margarin

2 msk vaniljsocker

2 msk florsocker

1 msk kakao

Garnering:

300 g mörk choklad

45 g kokosfett eller 1,5 msk olja

 

Gör såhär:

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Riv mandelmassa fint på rivgärn. Rör ihop mandelmassa, socker och äggvitor till en smet.

3. Fyll smeten i en spritspåse. Tryck ut smeten direkt på bakplåtspapper till små kakor, ca 3 cm i diameter och platta till toppen.

4. Grädda mitt i ugnen ca 10 min. Låt kakorna svalna innan de lossas från pappret.

5. Gör marsánkrämen.

6. Rör smöret mjukt och smidigt. Tillsätt marsánkrämen lite i taget. Blanda i vanilj- och florsocker samt kakao. Rör tills krämen är smidig.

7. Bred smörkrämen lite toppigt på undersidan av mandelkakorna. Ställ dem kallt.

8. Smält blockchokladen med fettet. Låt detta svalna något och doppa sedan den toppiga sidan av kakorna i chokladen. Ställ kakorna kallt.

 

För ett bättre resultat, doppa kakorna minst två gånger i chokladen.

 


Kommentarer
Postat av: Mamma

Jag ser verkligen fram emot att smaka dessa när jag kommer. Mamma

2011-06-26 @ 18:08:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: