Bröd

Bakade lite bröd tidigare i veckan som jag inte hunnit blogga om. Hittade en pärm med receptkort i som är från Helena tror jag. Där jag hittade dessa två recept. Men om ni har något bra recept på bröd så mejla gärna det till mig. :)


Kneippbröd


På grund av att jag inte hunnit tidigare fick jag ta en bild på en fryst limpa.



50 g Jäst
6 1/2 dl Vatten
3 msk Olja eller flytande margarin
1 tsk Salt
8 dl Grahamsmjöl
ca 8 dl Vetemjöl

1. Smula ner jästen i en degbunke.
2. Ljumma vatten och matfett till 37 grader. Häll lite av spadet över jästen och rör tills den är upplöst. Tillsätt resten av spadet, slat och grahamsmjöl.
3. Arbeta därefter i så mycket av vetemjölet att degen släpper degbunkens kanter. Strö lite mjöl över den. Täck degen med en bakduk och låt den jäsa på en sval plats 45-60 minuter.
4. Knåda in resten av mjölet på en lätt mjölad arbetsbänk. Dela degen mitt itu. Forma den till 2 sprickfria rullar. Lägg dem i smorda, raka bakformar, 1 1/2 liter.
5. Låt bröden jäsa under bakduk ca 30 minuter.
6. Grädda bröden på galler på botten av ugnen i 225 grader, 40-50 minuter (200 grader för varmluftsugn) ca 1 timme. Pensla bröden med vatten några minuter innan de tas ut ur ugnen för en blankare yta.
7. Låt bröden stå kvar i formarna några minuter. Stjälp upp dem på galler. Låt dem kallna väl inlindade i bakdukar.
8. Låt bröden gärna "vila" någon dag innan de skärs i skivor så smular de mindre.


Smörgåsrutor



50 g Jäst
5 dl Vatten
2 msk Olja
2 tsk Salt
1,2 - 1,3 liter Matbrödsmjöl av vete och råg

1. Smula jästen i den degbunke.
2. Ljumma vattnet och oljan till 37 grader. Häll lite av degspadet över jästen. Rör tills den är upplöst.
3. Tillsätt resten av degspadet, salt och mjöl.
4. Arbeta degen tills den släpper från bunkens kanter.
5. Jäs degen övertäckt, ca 30 min.
6. Smörj en långpanna, 30x40 cm.
7. Klappa ut degen i långpannan. Nagga med en gaffel. Skär degen i 24-30 bitar.
8. Täck degen med en bakduk och jäs den i ca 30 minuter.
9. Grädda långpannekakan i nedre delen av ugnen i 225 grader, 15-20 minuter.
10. Låt kakan svalna något. Stjälp upp den på galler. Vänd den och låt den kallna under bakduk. Bryt därefter den i bitar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: