Choklad och hasselnötskakor

I början av veckan vart det en hel del bakande. Både inför jul och Rasmus födelsedag i tisdags. Tyvärr kan jag inte lägga upp alla recept på en gång men här kommer ett första. Originalreceptet är taget från passion for baking men jag har ändrat lite i det så här kommer min version.

 

Deg:

200 g mjöl

170 g socker

85 g kakao

1/2 tsk. bakpulver

1 tsk. salt

212 g smör

Att rulla i:
1 äggvita
50g malda hasselnötter

Låt smöret stå framme i rumstempuratur i ca 2 timmar innan du börjar.
Sätt ugnen på 175 grader.

Blanda mjöl kakao och socker i en stor skål. Blanda i ca 2 minuter så att det är väl blandat. Tillsätt smöret. Blanda tills allt är väl blandat. Lägg degen i kylskåp i 30 minuter.

Dela degen i 25 lika stora bitar. Rulla till bollar. Rulla bollarna först i äggvitan och sedan i de malda hasselnötterna. Lägg dem inte för tätt på plåten då de flyter ut. Grädda mitt i ugnen i ca 15 minuter.

Kommentarer
Postat av: Johanna

Ser väldigt goda ut! Och vilken fin blogg :)

2011-12-17 @ 15:07:04
URL: http://alovelycake.blogspot.com
Postat av: Åsa Axelsson

Hej!

Tack så mycket för den godaste tårtan jag ätit och snyggaste... som du gjorde till mamma.

2011-12-17 @ 15:44:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: