Oreo Cheesecake Cookies

Så fort jag såg detta recept ville jag testa det. En kaka med philadelfia, oreo och choklad. Kan det bli bättre? Jag tror nog inte det.
Receptet är taget från en av mina favoritbloggar passion for baking. Klicka på länken så kommer du till inlägget där det även finns en steg-för-stegbeskrivning på dessa underbara kakor.

113 g smör (mjukt)
100 g Philadelphiaost
225 g socker
1 tsk vaniljessens
180 g mjöl
100 g choklad knappar eller hackad choklad
1 pkt Oreokaor
choklad

 

Sätt ugnanen på 190 grader. Vispa smör och philadelfia tills det är krämigt och fluffigt. Tillsätt socker och vispa i ytterligare ca 3 minuter. Tillsätt vaniljessens och blanda sedan ner mjöl med en slickepot. Blanda ner chokladen.

Dela oreokexen och ta bort den vita krämen mellan dem. Mixa kexen till ett fint "mjöl". Klicka i smet (gärna med en glasskopa) ner i oreokrosset och rulla runt till en boll som är helt täckt med oreos. Lägg bollarna på en plåt med bakplåtspapper och grädda i 12- 15 minuter.

Kakaorna ser inte helt klara ut när du tar ut dem ur ugnen utan de stelnar till efter några minuter så ha de inte inne längre än 15 minuter.

Smält choklad och ringla över kakorna.



Kommentarer
Postat av: Gun-Britt

Kakorna var supergoda !!! Mamma

2011-08-04 @ 14:44:25
Postat av: Annie

Hejsan :) Hittade dessa kakor på passion for baking och sökte på dom för att se om jag hittade någon som bakat dom hemma , hittade då dig :) Vet du ifall det går bra att frysa dessa kakor? Vill nämligen göra i förväg till min flickas dop...undrar också hur många kakor en sats ger på ett ungefär? Tacksam för svar :)

2011-08-15 @ 11:29:09
Postat av: Linda

Hej! :) Jag har tyvärr inte provat att frysa dem då alla tog slut på en gång nästan :) Men jag skulle inte tro att det är något problem. Jag är inte riktigt säker men jag tror det blev ca 18 st (2 plåtar) för mig. De flöt ut väldigt mycket för mig, vilket jag inte vet om de ska göra, så det var tur att jag hade mycket plats mellan dem. Hoppas att du är nöjd med svaret. Lycka till! :)

2011-08-16 @ 08:47:07
URL: http://lindai.blogg.se/
Postat av: Annie

Tack för ditt svar :) Det var till hjälp och ska genast sätta igång med baket :)

2011-08-16 @ 18:12:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: