Lättlagat - Dumlekakor

Dags för månadens sötsak igen som denna månad har temat lättlagat. Jag kunde inte komma på någonting mer lättlagat än dessa dumlekakor. De ska egentligen göras i folieformar men eftersom jag inte lyckats fått tag på några så gjorde jag dem i en muffinsplåt som jag klädde med vanliga muffinsformar.

Det går även bra att byta ut dumlekolorna mot daimkulor eller liknande och även att byta ut den "vanliga" noblessen mot noblesse med smak.

 

20 kakor

200 g rumsvarmt smör

1 dl strösocker

3 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

10 st dumlekolor

20 st noblesse chokladplattor

 

Rör smör och strösocker poröst. Tillsätt mjöl blandat med bakpulver. Rulla degen till 20 st bollar. Lägg dem i folieformar. Dela Dumlekolorna så att det blir 20 stycken och tryck ner ½ kola i varje bulle. Grädda mitt i ugnen i ca 10-15 minuter. När de tagits ut ur ugnen lägg genast på en Nobless (chokladplatta) ovanpå kakorna. När Noblessen har smält ställ plåten en stund i kylen så att chokladen stelnar.


Kommentarer
Postat av: Jennie

Alltså! Jösses, va gott det låter! Både dumle och noblesse i samma kaka... Vilken trevlig uppfinning. :) Snygg är den också, din dumlekaka!

2011-09-02 @ 19:41:37
URL: http://borninagrasscottage.blogspot.com
Postat av: Linda

Ja den är supergod! Och väldigt lätt att göra med :)

2011-09-02 @ 23:25:46
URL: http://lindai.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: