Jordgubbsglass

För en vecka sedan fick vi en glassmaskin i inflyttningspressent av Rasmus pappa och hans fru Martina. Jag hade aldrig gjort glass förrut eftersom det tar så lång tid i frysen och dessutom ska man röra väldigt ofta i alla recept jag sett. Så självklart tog det inte många dagar förrän jag testade den. Jordgubbsglass blev det och jag kan lätt säga att det var en av de godaste jag provat. Här kommer receptet och en rätt tråkig och blek bild. ;)


 

500 g jordgubbar (1 liter)

1 ägg (helt)

2 äggulor

2 1/2 dl florsocker

3 tsk vanijsocker

3 dl visprädde

Skölj och rensa jordgubbarna. Mosa dem med en gaffel eller mixa dem i en matberedare (speciellt om glassen är till barn och de inte tycker om bitar). Vispa ägget, 2 äggulor, flor- och vaniljsocker pösigt i en skål. Vispa grädden till hårt skum. Blanda jordgubbsmos, äggsmet och vispgrädde. Kör smeten i din glassmaskin eller häll i en form, täck och frys minst 6 timmar. Rör i glassen några gånger under infrysningen för att förhindra isig glass.


Kommentarer
Postat av: martina

Den ser bra cremig och god ut... Vi kommer upp så fort jag kan röra mig ordentligt igen =) Kram

2011-08-28 @ 18:04:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: