Key lime pie

Nu har det varit tyst här på bloggen för länge tycker jag så här kommer ett nytt recept på key lime pie. Denna paj är nog en av mina nya favoriter. Receptet är från Leila Lindholm och ska egentligen bakas i små portionsformar men jag gjorde den i en större springform (ca 20 cm) och det blev väldigt bra det med.
 
 

Kexbotten

200 g digestivekex
100 g smör
Fyllning

400 g sötad kondenserad mjölk
4 st ekologiska äggulor
5 st limefrukter, skal och saft
Till servering

vispad grädde
1 st limefrukt

 

Gör så här

Sätt ugnen på 175 grader.Krossa kexen till små smulor i en mixer. Blanda dem med smält smör. Tryck ut blandningen i botten och upp på kanterna i 4 mindre pajformar. Förgrädda pajskalen i mitten av ugnen i cirka 10 minuter. Låt svalna.

 

Blanda kondenserad mjölk med äggulor, rivet limeskal och saft. Låt smeten dra åt sig smak av limeskalen i minst 30–60 minuter. Sila smeten genom en finmaskig sil och släng skalen. Fyll pajskalen och grädda i mitten av ugnen i cirka 15 minuter (något längre om det är 1 stor paj). Låt svalna och servera pajerna med vispad grädde och skivad limefrukt.

 


Kommentarer
Postat av: Katarina

Key lime paj gillar jag också, den är så fräsch!

2012-10-24 @ 03:40:17
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: