Chokladmuffins

Nu var det ganska länge sedan jag uppdaterade här på bloggen. Ska försöka hinna med att uppdatera mer ofta. Idag bjuder jag på detta recept på chokladmuffins. Det är mitt favoritrecept eftersom muffinsen alltid blir väldigt saftiga och goda. Ni som är uppmärksamma kanske ser att jag redan lagt ut detta recept tidigare, men jag lovar det är helt klart värt att upprepas. Jag har toppat muffinsen med marshmallow fluff med smak av jordgubb och uppepå det blåbär.

Måtten i dl är ungefärliga mått
2 cup (4,8 dl) socker
1-3/4 cup (2,3 dl) mjöl
3/4 cup (1,8 dl) Kakao
1/2-1 tsk bakpulver
1/2-1 tsk bikarbonat
1 tsk salt
2 ägg
1 cup (2,3dl) mjölk
1/2 cup (1,2) olja (jag tog solrosolja)
2 tsk vaniljextrakt
1 cup (2,3 dl)  kokande vatten

Värm ugnen till 175 grader och ställ ut formar på en plåt. Rör ihop socker, mjöl, kako, bakpulver, bikarbonat och salt i en stor skål. Tillsätt ägg, mjölk, olja och vanilj och vispa med elvisp på mellanhastighet i ca 2 minuter. Rör ner kokande vatten. Smeten kommer att bli väldigt lös (rinnande) men det är så det ska vara. Häll i formar.

Grädda muffins i ca 20 minuter (något mindre för små) och tårtbottnar i 30-35 minuter tills de är helt torra innuti om du känner med en sticka. Låt svalna helt innan du har på frosting.


Kommentarer
Postat av: tessan

Tack =D

2012-05-22 @ 11:36:10
URL: http://varanfotoblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: