Peanut Butter Blossoms

Efter ett misslyckat försök att göra godis hade jag massor med jordnöttssmör kvar. Jag såg detta recept för ett bra tag sedan och har varit sugen att testa det sedan dess. Så för att ta vara på jordnötssmöret gjorde jag dessa kakor. Receptet kommer från Hershey´s hemsida så därför står det att man ska ha Hershey´s kisses men kan man inte få tag dem kan man själklart ta någon annan sorts choklad. Har man inga cup-mått hemma som jag så står ungefärliga mått i dl.

 

48 Hershey’s kisses (små chokladdroppar)

1/2 cup (113g) smör

3/4 cup (1,8 dl) Jordnötsmör (utan bitar)

1/3 cup (0,8 dl) strösocker

1/3 cup (0,8 dl) farinsocker

1 ägg

2 msk mjölk

1 tsk vaniljextrakt

1 cup (2,4 dl) mjöl

1 tsk bikarbonat

1/2 tsk salt

Strösocker eller farinsocker att rulla kakorna i

 

 

Värm ugnen till 190 grader. Ta av alla papper från chokladen.

Vispa smör och jordnötssmör i en stor skål tills att det är väl blandat. Tillsätt strösocker och farinsocker. Vispa tills att det är fluffigt. Tillsätt ägg, mjölk och vanilj, blanda väl. Rör ihop mjöl, bikarbonat och salt i en separat skål. Blanda ner mjölblandningen i smörblandningen lite i taget.

 

Rulla degen till bollar stora som en femkrona, rulla sedan dem i socker och lägg på en plåt klädd med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen i 8 till 10 minuter eller tills de fått lite färg. Pressa direkt ner en chokladbit i de nyuttagna kakorna. Låt svalna på galler.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: