Madeleines

Förra året såg jag och Rasmus en film där huvudpersonen åt madeleiner och sedan dess har han tjatat på mig att göra sådanna. För en tid sedan fick jag av en form för dessa små kakor så då var jag självklart tvungen att prova göra dem. Kakorna påminner ganska mycket som sockerkaka eller muffins med smak av citron. Receptet kommer härifrån.
 
 
Ca 12 st.

75 g mjukt smör
0.75 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 st citron, skal
2 st ekologiska ägg
1.5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Gör så här
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa smör, strösocker, vaniljsocker och rivet citronskal krämigt i en bunke. Rör ner äggen. Blanda vetemjöl och bakpulver och vänd ner det i smeten.

Smörj och bröa Madeleineformen. Fördela smeten i formen. Ställ formen i mitten av ugnen på ett ugnsgaller. Grädda till gyllene kakor, i cirka 10 minuter.
 

Kommentarer
Postat av: Mamma

Dm där såg supergoda ut, dom vill jag gärna smaka.

2012-07-25 @ 09:29:18
Postat av: Caroline

Dom såg jättegoda och lite roliga ut!! :DD

Svar: Ja de är jättegoda :)
Linda

2012-08-08 @ 19:49:41
URL: http://carolinenorling.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: