Polkacookies

Innan jul köpte jag en kokbok av Mia Öhrn som heter "Julens godsaker". I den fanns det massor av saker jag vill testa att göra men de jag fastnade först för var dessa polkacookies.

 

150 g mörk choklad

100 g smör

1 1/2 dl brun farin

1 ägg

2 dl (120 g) vetemjöl

1 1/2 dl havregryn

1 tsk bakpulver

100 g krossade polkagrisar

ev. några droppar pepparmintsarom

 

Smält chokladen tillsammans med smöret i mikron eller i en kastrull på spisen på svag värme. Rör ner farinsockret. Blanda i ägg, vetemjöl, havregryn och bakpulver och rör till en tjock smet. Tillsätt eventuellt några droppar pepparmintsarom om du vill ha extra mycket mintsmak på kakorna. Krossa polkagrisarna och rör ner två tredjedelar av dem i smeten.

 

Forma smeten till ganska stora bollar, platta ut dem och lägg dem glest på bakplåtspapper. Kakorna flyter ut ganska mycket under gräddningen. Strö över resten av polkagriskrosset. Grädda mitt i ugnen i 175 grader i ca 10-12 minuter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: