Blåbärspaj med knaprigt täcke

Förra veckan fick jag väldigt mycket blåbär av min mamma och pappa och efter jag rensat dem kunde jag inte hålla mig utan gjorde en blåbärspaj. Det vart en helt vanlig smulpaj men det fick mig att tänka på denna pajen som jag gjorde förra året. Bilden och receptet har legat här på min dator sedan dess och blivit bortglömt så här kommer det nu. Receptet är hämtat från Leila Lindaholm.
 
 

Pajdeg

150 g smör

4 dl vetemjöl

1/2 dl florsocker

1 ägg

0,5 msk vatten

 

Fyllning

250 g blåbär

2 dl blåbärssylt

1 msk balsamvinäger

2,5 msk potatismjöl

 

Topping

75 g smör

2,5 dl havregryn

1,5 dl strösocker

 

Gör så här:

Kör mjöl, smör och florsocker i matberedaren (eller nyp ihop den för hand såklart) tillsätt ägg och vatten och kör ihop till en deg. Tryck ut den i pajform och ställ kallt i minst 30 minuter. Nagga degen och in i mitten av ugnen på 175 grader i 10 minuter.

 

Blanda ihop bär med sylt och balsamvinäger. lägg i pajformen. Smält smöret till toppingen och blanda i havregryn och socker, lägg ovanpå bären. Grädda i mitten av ugnen ca 25 minuter.

 

 

Kommentarer
Postat av: Katarina

Åh, vad god pajen ser ut!

2012-08-31 @ 03:09:16
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: