Chokladmarängtårta

En av mina stora favoriter är pinocchiotårta och därför tyckte jag det var spännande att testa detta recept som Rasmus hittade. Det är pinocchiotårta med chokladbottnar istället för sockerkaksbottnar.

Jag gjorde tårtan rund men man kan göra den i långpanna och dela botten på två när man gräddat den istället. Vill man ha en "vanlig" pinocchiotårta utesluter man bara kakaon.

Jag fyllde min tårta med skivad banan men det är bara fantasin som sätter stopp för vad man kan fylla den med.

 

Bottnar chokladsockerkaksdel:

75 g smör

1 dl strösocker

1,5 tsk bakpulver

3 msk kakao

4 st äggulor

1,5 dl vetemjöl

2 msk mjölk

Bottnar marängdel:

4 st äggvitor

2 dl strösocker

ev. ca 35 g mandelspån

Fyllning:

3 dl vispgrädde

färsk frukt eller bär t.ex: skivad banan, jordgubbar, blåbär, hallon

 

Gör så här:

Låt smöret bli rumsvarmt.

Rör smör och socker till en jämn smet med elvisp. Tillsätt bakpulver och kakao och rör till en jämn smet. Tillsätt äggulorna, en i taget och rör smeten porös. Rör i mjölet och till sist mjölken.

Bred ut smeten i två runda formar med löstagbar kant (smörjda och bröade om det inte är teflon) ca 20 cm i diameter.

 

Gör rent visparna noga. Vispa äggvitorna till fast skum. (Det ska gå att vända upp och ner på bunken utan att smeten rör sig.) Rör försiktigt ned sockret med en sked och fortsätt vispa marängmassan några minuter med elvispen så att det blir en fast marängsmet igen. Bred marängsmeten ovanpå smeten i formarna.

Strö över mandelspån om du vill ha det.

 

Grädda tårtan mitt i ugnen i 150 grader i ca 45 minuter. Låt svalna under bakduk. Låt tårtan kallna helt innan du lossar kanterna på formarna.

Vispa grädden till fyllningen och ta fram frukt eller bär.

Ta försiktigt loss den ena bottnen från formen med hjälp av en stekspade och flytta den till ett runt tårtfat.

Bred på grädden på bottnen och fördela frukt/bär.

Lägg på den andra bottnen och pudra över lite florsocker.

 

Förvara tårtan i kylskåp. Tårtan bör ätas samma dag, annars sjunker den ihop en del och blir inte lika tjusig eftersom grädden i fyllningen gör att marängen i den understa bottnen smälter.


Kommentarer
Postat av: Mamma

Tårtan ser mycket god ut en sådan vill jag smaka någon gång. :)

2011-10-15 @ 11:28:52
Postat av: Helena Ljunggren

Å så gott! Pinocchiotårta är nästan den godaste tårtan. Dagen efter är den om möjligt ännu godare :)

2011-10-21 @ 20:32:59
URL: http://www.helenaljunggren.com/
Postat av: tessan

Tack :D

2011-10-22 @ 18:51:36
URL: http://varanfotoblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: