Macarons med jordgubbsfyllning

Idag har jag för första gången provat att baka macarons. Igentligen skulle jag göra detta med Evelina men det får bli en annan gång. Eftersom jag igår gjorde carbonara hade vi några äggvitor över så det passade bra att baka av så jag kunde inte hålla mig. Däremot var jag lite lat och köpte färdigskållad mandel och körde dem i mixern istället för i mandelkvarn.



Kakor:
110 g Sötmandel
170 g Florsocker (knapt 3 dl)
90 g äggvita (ca 3 st)
2 msk strösocker
Några droppar hushållsfärg

Fyllning:
3 msk flytande smör
3 msk jordgubbssylt
Florsocker tills att krämen blir fast
Eventuellt hushållsfärg

Jag hade även i lite jordgubbsessens för att få lite mer smak

Gör såhär:
Skålla mandlarna och låt dem torka på hushållspapper i ca 1 timme.

Mal mandlarna i en mandelkvarn, blanda med florsockret och sikta genom en sil. Har man ingen mandelkvarn kan man mixa mandlarna riktigt fint i en matberedare.

Vispa äggvitan fluffig i en ren och torr bunke. Tillsätt strösockret lite i taget och fortsätt vispa tills äggvitan har blivit till ett fast skum.

Vänd ner mandel- och florsockerblandningen i äggvitan tillsammans med hushållsfärgen. Blanda till du fått en jämn smet. Känns smeten väldigt fluffig och tjock kan man blanda runt det lite till så sjunker den ihop en aning.

Spritsa ut rundlar knapt stora som femkronor på bakplåtspapperklädda plåtar. Om det blir toppar efter spritsen kan man knacka plåten några gånger mot bänken så att kakorna jämnas ut. Kåt kakorna vila på plåten i ca en timme. Då torkar ytan och kakorna blir finare.

Grädda en plåt i taget längst ner i ugnen i 125 grader i ca 20 minuter. Låt kakorna svalna innan du lossar dem från pappret. Är de svårt att få loss dem kan man låta dem torka med på plåten eller lägga in hela pappret i frysen en stund.

Rör ihop ingredienserna till fyllningen och spritsa ut på botten på hälften av kakorna. Lägg sedan ihop dem med resten av kakorna.

Förvaras bäst i kylen.

Kommentarer
Postat av: Syrran

Åh vilka små söta saker! :)

2011-03-13 @ 20:08:46
Postat av: Evelina

Supergoda ju! Och så himla små och söta. "Gilla"



Förresten, vet inte om du sett det här men: http://jessiljungkvist.blogg.se/2011/march/how-to-make-rainbow-cupcakes.html Nåt för dig!

2011-03-15 @ 18:02:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: