The ultimate chocolate chip cookie

I morse var posten väldigt tidig vilket var kul tyckte jag för idag kom det nämnligen en bakbok som Rasmus bad mig beställa. När jag bläddrade i den blev jag väldigt sugen att göra nästan alla saker men jag bestämde mig för att göra dessa kakor och en slags chokladmazariner, men de får ni recept på senare i veckan. Boken jag hämtat receptet ur finns här.



ca 24 kakor

175 g avsvalnat smält smör
2 1/2 dl farinsocker
1 dl strösocker
1 ägg
1 äggula
5 dl vetemjöl
1/2 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker
ca 200-250 g mörk choklad

Värm ugnen till 175 grader.
Vispa smör, farinsocker och strösocker poröst. Vispa i ägget och äggulan.
Blanda de torra ingredienserna och rör ner dem i smeten. Hacka chokladen grovt och rör ner även den. Blanda till en deg.
Klicka ut degen på en plåt, smord eller med bakplåtspapper. Grädda i ca 17 minuter.
Låt kakorna svalna något på plåten och lägg sedan över dem på galler för att kallna helt.


Innan jag satte in kakorna i ugnen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: