Chokladmazariner med espressoglasyr

SOm tidigare utlovat kommer här receptet på chokladmazariner. Jag gjorde dessa i en muffinsplåt eftersom jag inte hade några mazarinformar hemma. Jag hade heller ingen kokos att strö över glasyern till garnering så jag fick göra dem utan.



16 mazariner:

3 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
1/2 dl kakao
1/2 dl strösocker
100 g kylskåpskallt smör
1 ägg
Fyllning:
200 g mandelmassa
100 g rumsvarmt smör
3 ägg
2 msk kakao
Espressoglasyr:
3 dl florsocker
1 msk kakao
3-4 tsk espresso eller starkt kaffe

kokosflingor till garnering

Blanda de torra ingredienserna och nyp ihop med smöret i en bunke så att de blir finfördelat. Tillsätt äggt och arbeta snabbt ihop till en deg. Täck med plastfolie och låt vila minst en timme i kylskåp.
Värm ugnen till 175 grader. Smörj 16 mazarinformar.
Riv mandelmassan och vispa den med smöret till en slät konsistens. Tillsätt äggen, ett i taget. Rör i kakao.
Tryck ut degen i formarna och fyll dem till hälften med fyllning. Grädda mazarinerna i ca 15 minuter. Låt svalna.
Rör ihop en tjockflytande espressoglasyr. Bred ett tunt lager glasyr på varje mazarin och strö över kokosflingor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: