Pain au Chocolat

Något jag verkligen gillar är wienerbröd, speciellt om det är choklad i dem. Detta recept kommer från Leila Lindholm och jag kunde inte motstå att slänga ihop några och jag lovar de vart underbart goda och tar inte alls lång tid att göra.

 

1 rulle (250 g) färsk kyld smördeg

100 g nutella

75 g mörk choklad

100 g mandelmassa

1 ägg

ev. mandelspån att strö över innan gräddning

florsocker att pudra ovanpå bröden vid servering

Gör såhär:
Sätt ugnen på 175 grader varmluft (200 grader i vanlig ugn). Dela smördegen en gång på längden och sedan varje halva i fyra bitar.
Bred en klick nutella på ena kortsidan av varje ruta. Hacka chokladen grovt och riv mandelmassa och fördela över rutorna.
Rulla ihop bitarna från kortsidan och lägg rullarna med skarven nedåt på en plåt med bakplåtspapper.
Pensla med uppvispat ägg och strö eventuellt över mandelspån.
Grädda dem gyllenbruna mitt i ugnen i ca 20 minuter.
Pudra på florsocker innan servering.

Kommentarer
Postat av: Elin - mamma till Ella och bebis i magen

Åh det såg gott ut! Och lät väldigt enkelt :)

2011-11-11 @ 18:07:50
URL: http://risgrynet.blogg.se/
Postat av: Mamma

Det är väldigt gott, tusen tack för winerbrödet och kakorna jag fick. Kramar från mamma

2011-11-12 @ 17:25:54
Postat av: Martina

Vad goda de ser ut, detta recept måste jag prova :)

2011-12-02 @ 12:10:20
URL: http://www.sockerflinga.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: