Veckans bakning..

I veckan har jag bakat bröd och krämbullar men tiden har inte riktigt räckt till att lägga upp bilder och recept här så jag gör det nu i efterhand.

I Rutiga Bakboken hittade jag detta recept på morotsbullar

2 medelstora morötter, ca 200g

25g jäst

75 g margarin

5 dl mjölk

2 tsk salt

2 dl vetegroddar

Pensling:

Vatten

Vetekli (jag hade bara havrekli hemma så jag tog det istället)

 

Ansa och råriv morötternafint, gärna i matberedare.

Smula ner jästen i en bunke. Smält matfettet, häll på mjölken och värm till fingervärme (37 grader). Rör ut jästen i lite av degspadet. Tillsätt resten av spadet, saltet, groddarna, morötterna och det mesta av mjölet. Arbeta degen tills den släpper degbunkens kanter. Strö över ett tunt lager mjöl. Täck bunken. Låt degen jäsa övertäckt i ca 45 minuter.

Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda in resten av mjölet. Forma degen till två längder. Skär dem i 2 cm breda bitar. Pensla snittytan med vatten. Doppa dem i havrekli. Skaka av eventuellt överflöd.

Lägg bullarna på smorda plåtar eller bakplåtspapper. Låt dem jäsa utan duk i ca 20 minuter. Grädda bullarna mitt i ugnen i 225 grader i ca 12 minuter. Låt kallna på galler.

 

Ett annat recept jag även det hittade i Rutiga Bakboken var på krämbullar.

 

50g jäst

100g margarin

3 1/2 dl mjölk

1 dl socker

1- 1 1/2 tsk malen kardemumma

ca 1 liter vetemjöl

Fyllning:

2 1/2 dl kokt marsán eller vaniljkräm

Pensling

1/2-1 ägg

 

Smula ner jästen i en bunke. Smält matfettet, häll på mjölken och värm till fingervärme (37 grader). Rör ut jästen i lite av degspadet. Tillsätt resten av spadet, sockretm kardemumman och det mesta av mjölet. Arbeta degen tills den släpper degbunkens kanter. Strö över ett tunt lager mjöl. Täck bunken. Låt degen jäsa under bakduk till dubbel storlek, ca 30-40 minuter.
Förbered fyllningen. Koka marsán- eller vaniljkrämen och låt den svalna.
Knåda in resten av mjölet på arbetsbänken. Dela degen i 16 jämnstora delar. Forma dem till runda bullar. Lägg dem på smorda plåtar eller bakplåtspapper. Platta till dem lätt med handen. Låt jäsa under bakduk i ca 15 minuter. Tryck en fördjupning i mitten av bullarna. Lägg i ca 1 dl av fyllningen. Pensla bullarna väl med uppvispat ägg.
Grädda bullarna mitt i ugnen i 225 grader i ca 10 minuter. Låt svalna på galler.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: